O constiintă încarcată are nevoie sa se confeseze. O operă de artă reprezintă o confesiune. Albert Camus

“Dorul este coroana de spini prin care iubirea se mântuieşte devenind sfinţenie.”

„ Poemul Evgheni Oneghin”, de A. S. Puskin –  

Tatiana se îndrăgosteşte de Evgheni Oneghin la prima vedere,dar Evgheni o respinge,  mărturisindu-i că nu crede în relaţiile serioase, nefiind făcut pentru a iubi şi pentru relatii statornice.

 Scrisoarea Tatianei către Oneghin 

 Mi-e dată viaţa ca pe tine
Să te-ntâlnesc pe-acest pământ;
De Dumnezeu trimis la mine,
Mă vei veghea pân’ la mormânt…
Tu visele-mi făceai frumoase,
Necunoscut, tu drag mi-erai,
Cu ochii doru-mi răscoleai,
În suflet glasu-ţi răsunase
Demult!… Nu, n-a fost vis de fel!
Eu te-am recunoscut de-ndată

Şi zguduită,-nvăpăiată,
Mi-am pus în gând: acesta-i el!

 Prin noapte fulgerând, te-nclini
Spre fruntea-mi gata să se culce?
Nu tu, şoptind cu farmec dulce,
Îmi dai nădejde şi m-alini?
De eşti vreun înger ce-ocroteşte,
Sau vreun viclean ce ispiteşte:
Vreau îndoiala să-mi goneşti!
Sau poate că-s iluzii, toate,
Sau amăgiri copilăreşti!

Menirea mea e alta, poate…

….

 Închei! Mă tem să recitesc…
De spaimă mor şi de sfială…
Da-n cinstea ta mă bizuiesc
Şi ei mă dărui cu-drăzneală…

Momentul revederii cu Tatiana, răscolește amintiri, iar recitirea scrisorii plină de pasiune, pe care Tatiana i-a trimis-o  îl face pe Oneghin să realizeze ce  mult o iubea.

Este rândul lui să îi scrie, şi să îşi mărturisească greşeala pe care a comis-o atunci când nu a avut curajul să-i raspunda sentimentelor ei de dragoste.

 

„Zi de zi să fiu cu tine, să te urmez oriunde, atent la fiecare zâmbet, la fiecare mişcare a ochilor tăi, tânjind după perfecţiunea sufletului tău, ascultându-ţi glasul, crescând uşor cu dorinţa… Asta e fericirea, şi eu nu am parte de ea. Dacă ai şti flăcările care ard în mine, pe care încerc să le sting cu raţiune. Dar, să ardă. Nu mă mai pot împotrivi sentimentelor.”

„Evgheni Oneghin”, de A. S. Puskin, o capodoperă a literaturii ruse. .  Povestea  unei iubiri neîmplinite, fără speranţe.

Iluzii şi deziluzii.

Visătorul este întotdeauna dificil, când e prea vesel, când e prea trist, când mitocan, când atent și delicat, când egoist, când capabil de cele mai nobile sentimente” F.M. Dostoievski,

„ars est celare artem”

Alexandr Sergheevici PUȘKIN(1799-1837)  poetul național al Rusiei, și primul scriitor rus de valoare universala.

..si aici: https://viataoperadearta.wordpress.com/2013/11/03/alexandru-sergheevici-puskin/

Comments on: "Evgheni Oneghin, de A. S. Puskin" (4)

  1. Ce emoție mi-ai adus cu acest articol! Ador Onegin!

  2. Frumoasă îmbinare între imagini şi cuvinte.

    • Imi place si mie pictura, cu cei doi, „Evgheni Oneghin &Tatina.” Trandafirii sunt superbi. Merci bcp.

Lasă un răspuns

